با توجه به بازاريابان بزرگ دنيا مانند ست گودين و استيو جابز، به وجود مهارت هايي در آن ها پي خواهيد برد كه شايد در نگاه اول هيچ ارتباطي به بازاريابي ندارد . اين مهارت ها عبارتند از مهارت سخنوري و ارائه بازخورد و ... . اين افراد با تمركز بر روي تامين نيازهاي مشتريان خود به موفقيت بزرگي در حرفه خود دست يافته اند .
1. مشتري محوري
يك بازارياب موفق، معمولا نياز ها، خواسته ها، رويا و مشكلات مشتري خود را درك كرده و نسبت به آن ها احساس مسئوليت مي كند. بازاريابي كه مي تواند همانند مشتري فكر كند ، قادر به پاسخگويي به نيازهاي او و جلب رضايت وي خواهد بود و اين امر در نهايت موجب افزايش سود حاصل از فعاليت بازاريابي او خواهد شد .
2. داستان پردازي
يك بازارياب موفق مي داند كه مردم علاقه مند به شنيدن داستان و درگير شدن با آن هستند . او توانايي شناسايي و سر هم كردن داستان هاي مناسب براي جلب نظر مشتري را دارد و با داستان پردازي برند محور، موفق به فروش بيشتر و كسب سود بيشتري خواهيد بود .
3. به روز كردن اطلاعات و توانمندي هاي خود
اگر خواستار اين هستيد كه هميشه فرد موفق تري در مقايسه با ساير رقيبانتان در حرفه خود باشيد ، بايد دائما با خواندن كتاب، مجله، وبلاگ و يا هر چيز ديگري به دنبال ارتقاء دانسته هاي خود در زمينه حرفه ايتان باشيد چرا كه هرچه اطلاعات بيشتري در اختيار شما باشد، ايده هاي بهتري براي انجام فعاليت هاي شغلي خود خواهيد داشت . يك بازرياب موفق ، هيچ وقت دست از يادگيري مهارت هاي جديد نكشيده و هميشه در صدر خبر هاي تازه خواهد بود.
4. ايجاد انجمن ها و ارتباطات جديد
بازيابان بزرگ مي توانند به يك ايده تبليغاتي گوش داده و با توجه به نقشه كاري و اهداف مشتري ، يك نقشه جامع را عملي سازند. آن ها با فرصت هاي موجود ارتباط برقرار كرده و صنعت خود را گسترش مي دهند. همانطور كه استيو جابز عقيده داشت :"خلاقيت فقط چيز ها را به هم پيوند مي دهد"، مي توان دريافت كه اين امر پايه و اساس هوش و تفكر علمي است .
5. مصاحبه
بازيابان موفق همانند روزنامه نگاران فكر مي كنند. مهم نيست كه شما در حال صحبت كردن با مدير عامل هستيد يا مشتري و يا يك گروه ، مهم اين است كه بدانيد چه سوالاتي بپرسيد كه جامع ترين پاسخ ها را دريافت كنيد و بهترين گزينه را انتخاب كنيد و از پرسيدن سوالات بيشتر نترسيد .
6. تجزيه و تحليل مقصد نهايي
موفقيت چيست و از كجا مي دانيد كه در حرفه خود موفق هستيد يا شكست مي خوريد؟
به چه نقاط عطفي نياز داريد تا بدانيد كه در مسير درستي قرار داريد ؟ اين سوالات، بيانگر طرز تفكر يك بازارياب است و او هميشه در مورد راه درست و مقصد نهايي اهداف خود فكر مي كند.
اهداف، قلب و روح يك استراتژي بازاريابي است و تجزيه و تحليل به شما كمك مي كند تا بدانيد كه به چه چيزي دست خواهيد يافت .
7. خلاقيت و مبتكر بودن
خلاقيت باعث شناسايي ارتباطاتي مي شود كه قبلا كسي آن ها را كشف نكرده است . اين امر براي توليد محصولات جديد و با كيفيت از اهميت بالايي برخوردار است و به همين ترتيب، يك بازارياب بايد به دنبال اتخاذ ايده ها و رويكرد هاي جديد براي جامه عمل پوشندن به اهداف مشتري خود باشد. او از شكست نمي ترسد و از ريسك پذيري بالايي برخوردار است. تفكر خلاق به يك بازار ياب كمك مي كند تا ايده هاي مناسب را از ايده هاي ناكارآمد شناسايي كند.
8. مهارت صحبت كردن
برخي افراد برون گرا هستند و برخي درون گرا و ساكت تر. يك بازارياب موفق بايد بتواند در هر دو وضعيت به خوبي عمل كرده و ارتباط خوبي با مشتري برقرار كند .
يك بازارياب فارغ از هرگونه احساس دروني، در كار خود جدي و حرفه اي عمل خواهد كرد .
9. تدريس
علاوه بر مهارت صحبت كردن، يك بازارياب علاقه مند به تدريس و به اشتراك گذاشتن دانش و تخصص خود با ساير افراد است . شما مي توانيد اين كار را از طريق پست هاي وبلاگ ، پادكست ها، كارگاه هاي آموزشي و يا حتي كلاس هاي درسي نيز انجام دهيد .
10. مهارت نوشتن
يك بازارياب موفق از مهارت هاي دستوري و املايي عالي برخوردار است و توانايي نوشتن مطالب جذاب وبلاگي ، مطبوعاتي ، فيلمنامه و يا هر چيز ديگري را در خود تقويت مي كند.
او مي داند كه چه زماني بايد نامه رسمي بنويسد و چه زماني نامه دوستانه و صميمانه و بنابراين براي تبديل شدن به يك بازارياب موفق، با انجام تمرين هاي مستمر اين مهارت را در خود تقويت كنيد.
11. مهارت شنيداري
ارتباط تنها مربوط به آن چه شما مي گوييد نيست. بلكه ارتباط واقعي زماني صورت مي گيرد كه آنچه كه مشتري از شما انتظار دارد را به خوبي درك و پردازش مي كنيد و مقصود او را مي فهميد.
اين امر تنها در صورتي تحقق پيدا مي كند كه شما مهارت شنيداري خود را تقويت كرده و با پرسيدن سوالات درست، به خواسته مشتري تان واقف شويد .
12. همكاري
بازاريابي حرفه اي است كه با ساير حرفه هاي ديگر مانند فروش، امور مالي، خدمات به مشتري و فناوري اطلاعات، در ارتباط است. بنابراين بايد بتوانيد توانايي همكاري خود در انجام فعاليت هاي حرفه اي را تقويت كرده و با داشتن نقشي موثر در فعاليت هاي تيمي، حرفه خود را گسترش دهيد. بنابراين فروتن ابشيد و به دنبال كمك گرفتن از تخصص ديگران باشيد، نه فقط تخصص خودتان.
13. ارائه بازخورد
ارائه بازخورد چه مثبت و چه منفي، بخش جدا ناپذيري از كار است . ديپلماتيك بودن مهم است اما بايد بتوانيد ايده هاي خوب را از ايده هاي بد شناسايي كنيد و به آن ها جامه عمل بپوشانيد؛ در غير اينصورت با پرداختن به ايده هاي ناكارآمد، باعث اتلاف وقت و پول خود خواهيد شد و در حرفه تان پس رفت خواهيد كرد .
14. تحقيق كردن
به اين فكر كنيد كه حرفه بازاريابي از 50 سال گذشته تا كنون چه تغييراتي داشته است . از طريق اينترنت ، تلوزيون و هر چيز ديگر تحقيق كنيد و عوامل تاثير گذار در حرفه خود را شناسايي كنيد . اين امر به شما كمك مي كند تا در حرفه تان با سرعت بيشتري پيشرفت كنيد .
15. تجزيه و تحليل داده ها
يك بازارياب موفق با معيار ها زندگي مي كند و لازم نيست كه در اين مورد متخصص باشيد اما بايد اصطلاحات معمول ، نحوه جمع آوري داده ها و از هم مهم تر، چگونگي تجزيه و تحليل و استفاده از آن براي بهبود فعاليت هاي خود را درك كنيد . انجمن بازاريابي آمريكا ، تجزيه و تحليل داده ها را به عنوان يكي از 7 مهارت لازم در حرفه بازريابي معرفي مي كند .
16. نتيجه گرا بودن
يك بازارياب موفق مي داند كه رسيدن به هدف نهايي، در گروه به كار گرفتن عملكرد مناسب است . بنابراين بدون در نظر گرفتن هدف نهايي ، توانايي اتخاذ عملكرد مناسب براي شما وجود نخواهد داشت .
17. بازاريابي مستقيم
نقش شما فروش است و اجازه ندهيد هيچ چيز شما را از هدف اصلي تان يعني تبليغات منحرف كند .
18. توانايي قانع كردن
شما بايد با ديدن افراد مختلف ، توانايي لازم براي قانع كردن آن ها براي همكاري با شما و پاسخ دادن به خواسته ها و نياز هاي آن ها را شناسايي كنيد و سپس، بر روي آنچه كه براي رسيدن به اهداف مورد نظر نيازمند هستيد، تمركز كنيد . بازاريابي به معناي قانع كردن ديگران براي فروش اجناس خودتان است و هرچه توانايي قانع كردن بيشتري از خود نشان دهيد، در اين حرفه موفق تر خواهيد بود .
19. مذاكره
چه در شرايط مساعد و چه نامساعد، مذاكره كردن ، مهارتي ضروري در اين حرفه به حساب مي آيد. مذاكره كردن داراي تاكتيك هاي مختلفي است كه به شما در جامه عمل پوشاندن به اهدافتان كمك زيادي خواهد كرد .
20. تجزيه و تحليل احساسات
چه مشتري شما مديرعامل باشد و چه افراد عادي ، توانايي درك و تجزيه و تحليل احساسات آن ها توسط شما باعث مي شود كه راحت تر اجناس خود را به فروش برسانيد كه اين يك مهارت فوق العاده در بازاريابي است، چرا كه مردم بيشتر اجناس را با اتكا بر احساس خود خريداري مي كنند، نه منطقشان و شناسايي احساسات مشتري، اولين قدم براي رسيدن شما به موفقيت است .
21. بهينه سازي انجام جستجو در اينترنت
با دانستن اصول اوليه جستجو در اينترنت و مهارت هاي مربوط به آن، مي توانيد روند سريع تري در رسيدن به اطلاعات مورد نياز خود در زمينه حرفه ايتان داشته باشيد .
22. بازاريابي محتوا
بازاريابي محتوا ، مهارت ديگري است كه در حرفه بازاريابي بسيار مورد نياز مي باشد. بازاريابي مدرن در درجه اول بازاريابي ديجيتال است و ديجيتال همچنان مربوط به بازاريابي محتوا مي باشد. همانطور كه در نمناك گفته ايم بازاريابي محتوا شامل اينفوگرافيك، پست هاي وبلاگ ، فيلم ها ، پادكست ها، كتاب هاي الكترونيكي، مطالعات موردي ، آموزش ها، مصاحبه ها، پروفايل ها ، بررسي ها، ليست ها، گرد همايي ها، يادداشت ها، اسلايد ها و دو ها نوع ديگر است .
يك بازارياب خوب بايد به طور كلي از بازاريابي محتوا برخوردار باشد و حداقل در چند نوع مختلف آن متخصص باشد .
23. روابط عمومي
روابط عمومي به تبادل اطلاعات بين شما و مردم اشاره دارد. نحوه برخورد شما با مشتري تاثير زيادي در رسيدن به اهداف حرفه ايتان دارد . در دنياي امروز، داشتن روابط عمومي از اهميت بالايي برخوردار است و از ضروري ترين مهارت هاي مورد نياز در حرفه بازاريابي است .
24. رسانه هاي اجتماعي
رسانه هاي اجتماعي از اهميت زيادي در حرفه بازاريابي برخوردارند ؛ به طوري كه 92% از بازاريابان معتقدند كه استفاده از رسانه هاي اجتماعي باعث بهبود فروش آن ها شده است . انتخاب كانال مناسب و حفظ حضور فعال در اين رسانه ها بسيار ضروري است . اغلب اوقات استخدام يك مدير تمام وقت رسانه هاي اجتماعي كمك زيادي به بهبود عملكرد حرفه ايتان خواهد كرد .
25. مديريت چندين پروژه به صورت همزمان
اين كه تمام تمركزتان بر روي انجام به نحو احسن يك پروژه باشد، بسيار خوب است اما بايد بتوانيد چندين ايده و پروژه را در كنار هم مديريت كنيد. داشتن مهارت مديريت زمان، در حرفه بازاريابي بسيار مهم است.
26. پژوهش
بازاريابي، ارتباط تنگاتنگي با پژوهش دارد . پژوهش به معناي تجزيه و تحليل صنعت هاي مختلف ، مصاحبه ها، نظر سنجي ها و موارد ديگر است. بازاريابي كه مي تواند اطلاعات لازم براي پروژه مورد نظر را جمع آوري كرده و تجزيه و تحليل كند نه تنها موفق نخواهد شد، بلكه در سال هاي بعد به بالاترين سطح خود خواهد رسيد .
27. رهبري
يك بازارياب بزرگ ، يك رهبر قدرتمند است و تيم خود را براي تحقق اهداف حرفه اي استخدام و ترغيب مي كند .
28. مهارت تصميم گيري
گاهي مواقع حتي در صورت دسترسي به اطلاعات زياد ، افراد توانايي اتخاذ تصميم مناسب را در خود نمي بينند و ممكن است دچار اشتباه شوند . مانند هر مهارت ديگري، تصميم گيري نيز قابل يادگيري است. تمرين كنيد، به تجزيه و تحليل بپردازيد و تصميم مناسبي اتخاد كنيد. حتي اگر بي گدار به آب زديد، از اشتباه خود تجربه كسب خواهيد كرد.
29. شبكه سازي اينترنتي
براي توانمندي در استفاده بهتر از فرصت ها و ايده ها ، نيازمند شناخت افراد بيشتري هستيد و به همين دليل بايد زمان زيادي از وقت خود را صرف برقراري ارتباط با افراد در رسانه هاي اجتماعي ، كنفرانس ها و ساير شبكه هاي اينترنتي كنيد .
30. HTML
اين مهارت كه مرتبط با دانش اينترنتي است ، براي هر فردي كه در حوزه ديجيتال فعاليت دارد ، ضروري است . لازم نيست كه در آن متخصص باشيد اما بايد دانش اندكي در اين زمينه براي حرفه بازاريابي كسب كنيد . مطالعات نشان داده كه برخوردار بودن از مهارت HTML، تا 20% در پيشرفت مشاغل بازاريابي تاثير گذار است .
31. تقويت تفكر عموم نسبت به خود
يك بازارياب موفق مي داند كه موفقيت او در حرفه اش تا حد زيادي به طرز فكر مشتريان نسبت به او بستگي دارد و بنابراين دائما در تلاش براي تثبيت مهارت ها و توانايي هاي خود در ذهن مشتريان است . مشاركت در رسانه هاي اجتماعي و صحبت در رابطه با رويداد ها، تاثير زيادي در تقويت افكار عمومي خواهد داشت .
32. پيش بيني و رسيدگي به موارد
داشتن استراتژي و تكنيك در حرفه بازاريابي اين امكان را به شما مي دهد تا مشتري بيشتري جذب كنيد. قبل از مراجعه مشتري ، درصدد افزايش شاخص هاي اعتماد او براييد . براي مثال حمل و نقل كالا را رايگان كنيد و يا براي آن تخفيف مناسبي در نظر بگيريد كه اين موارد به تسريع پيشرفت شما در اين حرفه كمك فراواني خواهد كرد .
33. متقاعد كردن مشتري
بسياري از مردم معمولا به دليل ترس از خريد برخي اجناس ، از خريد آن ها به طور كل صرف نظر مي كنند . در چنين مواقعي يك بازارياب باهوش ، درصدد متقاعد كردن مشتري براي خريد اجناس خود برخواهد آمد . متقاعد كردن مشتري با صحبت كردن درباره كيفيت اجناس و ويژگي هاي منحصر به فرد آن حاصل ميشود.
34. CRO
CRO به معني بهينه سازي نرخ تبديل ميباشد. اين مهارت در حرفه بازاريابي از اهميت بالايي برخوردار است. تها هدف تبليغات، فروش است و يك بازارياب، با به كار بردن نكات و ترفند هاي CRO ميتواند اين فرايند را تسريع كند. درك اين اصول كاملا آسان است و به شما اين امكان را ميدهد تا با اتخاذ بهترين روش، به نيازهاي مشتريان خود پاسخ دهيد.
35. عملكرد مناسب در شرايط دشوار
يكي ديگر از مهارت هاي ارزشمند در حرفه بازاريابي ، داشتن عملكرد مناسب در شرايط دشوار است . اين كه يك بازارياب در مواجهه با كمبود ها بتواند به نيازهاي مشتري جامه عمل بپوشاند و بهترين ارائه را داشته باشد ، او را از ساير افراد در اين حرفه متمايز خواهد كرد .
36. قيمت گذاري
يك بازارياب كاربلد بايد بتواند تاثير هزينه هاي توليد ، كيفيت ، انتظارات مشتري ، موقعيت بازار و رقابت بر روي محصول را به خوبي درك كند . بهينه سازي و نظارت بر قيمت مي تواند به شما و مشتريانتان كمك كند تا به سود حداكثري برسيد .
37. آزمايش كردن
انجام آزمايش بر روي گزينه و عملكرد مورد نظر براي رسيدن به هدف مشخص بسيار مهم است . هرگز بدون انجام آزمايش اقدام به انجام فعاليتي نكنيد .
38. معيار ها
معيار هاي مختلفي در انجام پروژه هاي بازاريابي وجود دارند ؛ مثل تعداد مشتركين ، بازديد صفحه ، بارگيري ها ، گزينه مورد نظر و فروش و موارد ديگر. برخي از اين معيار ها نسبت به سايرين از اهميت بيشتري برخوردارند و وظيفه شما اين است كه بر روي خواسته مشتري و محصول فعلي خود تمركز كنيد .
39. فشرده سازي
شما به عنوان يك بازارياب بايد بتوانيد يك مفهوم پيچيده و بزرگ را به صورت يك ايده كوتاه و ساده دراوريد . پس از صحبت كردن با مشتري و تفكر درباره خاسته او نتيجه مي گيريد كه مشتري خاستار انجام چه كاري است .
40. تثبيت موقعيت
شما بايد به عنوان يك بازارياب محصول ، بازار آن و مشتري را مورد مطالعه قرار داده و در نهايت مزاياي آن را تبليغ كنيد . بهترين راه براي انجام اين كار فرستادن پيام به كانال هاي مربوطه است .
41. تلفن همراه
عصر امروز، عصر استفاده از تلفن همراه به منظور انجام فعاليت هاي مختلف مانند جستجو آنلاين و مطالعه محتوا است . يك بازارياب كارآمد در مهارت هاي مرتبط با تلفن همراه تخصص دارد .
42. سازماندهي كردن
به عنوان يك بازارياب، بايد بتوانيد اصطلاحات كوچك را با اقدامات بزرگ نشان دهيد . اين امر با داشتن يك تيم بازاريابي بزرگ و استفاده از استراتژي هاي بازاريابي قابل انجام خواهد بود .
43. تجسم داده ها
ما معمولا محتواي بصري را بهتر و سريع تر از متن ، پردازش و درك مي كنيم . طبق برخي مطالعات ، ارائه اطلاعات به صورت نمودار يا يادداشت برداري و اسلايد باعث مي شود درك و اشتراك گذاري آسان تر شده و فعاليت بازاريابي پويا تر شود .
44. استفاده از فناوري هاي جديد
نه تنها بيشتر بازاريابي ها در دنياي مدرن به صورت ديجيتالي انجام مي شود، بلكه بيشتر ابزار ها، خدمات و سيستم عامل هاي مورد استفاده براي آن نيز وجود دارد . به عنوان يك بازارياب ديجيتالي ، نيازمند بهره گيري از مهارت هاي طراحي گرافيكي، CMS، سيستم عامل هاي تحليلي ، برنامه هاي زمان بندي و پيام رساني ، رسانه هاي اجتماعي ، اتوماسيون بازاريابي و بسياري از ابزار هاي موجود و در حال ظهور ديجيتالي خواهيد بود .
45. شناخت كافي از طراحي
نيازي نيست كه به عنوان يك بازارياب در زمينه طراحي تخصص داشته باشيد . كافيست بتوانيد طراحي خوب و بد را از يكديگر تشخيص داده و سليقه مشتري را شناسايي كنيد و از وب سايت ها، فيلم هاي تبليغاتي، اينفوگرافيك ها و محتواهاي مطابق با سليقه مشتري استفاده كنيد .
46. داشتن نوآوري
اگر بتوانيد با ارائه خدمات جديد از رقباي خود پيشي بگيريد و به نياز هاي مشتريان خود به خوبي پاسخ دهيد ، مي توان گفت كه شما يك بازارياب نو آور و موفق هستيد .
47. صبور بودن
به عنوان يك بازارياب بايد صبر و شكيبايي خود در جذب مشتري را افزايش داده و از عجول بودن در اين زمينه خودداري كنيد . پشتكار داشته باشيد و به راحتي از حركت نايستيد .
48. انگيزه دادن به ديگران
حتي در صورتي كه يك بازارياب توانا و با اشتياق باشيد ، گاهي ممكن است اعضاي ديگر تيم شغليتان به اندازه شما شور و انگيزه نداشته باشند . در اين شرايط بايد بتوانيد به آن ها انگيزه داده و روحيه آن ها را تقويت كنيد .
49. شجاعت
بازاريابي كار سختي است ؛ به خصوص اگر مي خواهيد در حرفه خود عالي باشيد .
شما بايد توانايي زيادي در شناسايي شرايط مناسب و پر ريسك داشته باشيد و با درايت و توانمندي ، موانع موجود بر سر راه اهدافتان را از بين ببريد . يك بازارياب داراي روابط عمومي بالايي است و بدون داشتن اطلاعات لازم ، چيزي را قبول يا رد نمي كند . او شجاع است و بيشتر از هر كس ديگري بر روي مشتري تمركز مي كند .
منبع: نمناك